Hortus správa zeleně s. r. o.
Rubeška 389
190 00 Praha 9
Směrnice - informace
Organizační a kompetenční opatření pro obchodní společnosti
Městské části Praha 9
Směrnice o poskytování informací o společnostech veřejnosti
I.
Úvodní ustanovení
- Tato směrnice o poskytování informací o společnostech veřejnosti („směrnice“) je součástí a přílohou č. 2 Organizačních opatření.
- Účelem směrnice je upravit podmínky přístupu veřejnosti k informacím o společnostech Městské části Praha 9 a pravidla poskytování informací veřejnosti ze strany společností.
- Směrnice se přijímá v návaznosti na zákon č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím (dále jen „zákon“). Zákon se na společnosti výslovně nevztahuje, nicméně záměrem Městské části Praha 9 je, aby veřejnost byla informována o společnostech a jejich činnosti v obdobném rozsahu, jako má právo na přístup k informacím ve vztahu k Městské části a jejím orgánům podle zákona, a byla tak zajištěna maximální transparentnost v hospodaření a činnostech společností; za dodržení oprávněných zájmů společností ve vztahu zejména k jejich podnikatelské činnosti, zákazníkům a záměrům.
II.
Žadatelé o informace
Žadatelem o poskytnutí informací je každá fyzická nebo právnická osoba, která žádá o poskytnutí informací.
III.
Žádost o informace a vyřízení žádosti
- Žádost o informace se podává písemnou formou, popř. e-mailovou zprávou nebo faxem předmětné společnosti. Zaměstnanec společnosti, kterému je žádost doručena, ji bezodkladně předloží statutárnímu orgánu společnosti nebo členovi statutárního orgánu.
- Žádost o informace může směřovat k (i) poskytnutí informace nebo (ii) ke zpřístupnění dokumentu společnosti (společně dále také jen „žádost“).
- Z žádosti musí být patrné kdo ji podává (jméno a příjmení fyzické osoby), kontakt pro odpověď žadateli (adresa, e-mail, fax), jaké společnosti se žádost týká a jaké konkrétní informace nebo zpřístupnění jakého konkrétního dokumentu se požaduje.
- Za vyřízení žádosti je odpovědný statutární orgán dotčené společnosti. V případě, že poskytnutí informací je záležitostí jiného orgánu, předá statutární orgán do 5 dnů žádost tomuto orgánu s tím, že tento orgán připraví odpověď a předloží ji nejpozději 5 dnů před uplynutím lhůty pro vyřízení žádosti statutárnímu orgánu.
- Statutární orgán posoudí žádost z hlediska její určitosti, srozumitelnosti a souladu s právními předpisy a touto směrnicí. V případě, že žádost nesplňuje předpoklady pro její vyřízení (neurčitost, nesrozumitelnost, nesoulad s právními předpisy nebo touto směrnicí) a jsou zde předpoklady pro opravu nebo doplnění žádosti, odpoví statutární orgán žadateli do 10 dnů s tím, že jej vyzve k úpravě nebo doplnění žádosti. Žádost se považuje za přijatou k vyřízení až tehdy, pokud netrpí výše uvedenými vadami a nedostatky („řádná žádost“).
- Statutární orgán vyřídí žádost do 30 dnů od přijetí řádné žádosti; tím není dotčeno, aby statutární orgán pověřil přípravou odpovědi zaměstnance nebo k tomu příslušný útvar společnosti, případně na ně přenesl povinnost žádost vyřídit a odpovědět žadateli přímo. Vyřízení žádosti bude spočívat:
- ve sdělení požadovaných informací; nebo
- ve zpřístupnění požadovaného dokumentu; nebo
- v odmítnutí žádosti se sdělením, že zpřístupnění informací nebo dokumentu je v rozporu s právními předpisy nebo touto směrnicí, se stručným odůvodněním; nebo
- ve sdělení, že požadovanou informaci nebo dokument společnost nemá, případně, že se společnosti netýkají, s případným stručným odůvodněním nebo doporučením, na koho se s žádostí o informaci obrátit.
- Pokud je to možné a účelné, bude poskytnutí informací nebo zpřístupnění dokumentu provedeno zejména tak, že bude žadateli sdělena internetová stránka (a případně umístění na této stránce), kde je možné dokument vyhledat a stáhnout (např. internetová stránka Městské části, společnosti, orgánů veřejné správy, apod.).
- Statutární orgán může pro případ, kdy zpřístupnění dokumentu spočívá ve vytvoření jeho kopie nebo vytištění účtovat žadateli poplatek za zhotovení dokumentu; poplatek za 1 stránku A4 se stanoví na 3,- Kč.
IV.
Informace
- Informace, o které může být požádáno, jsou informace o společnostech, jejich hospodaření a činnosti, není-li dále uvedeno něco jiného. Vždy to jsou informace, jejichž poskytnutí nebo zveřejnění ukládá právní předpis (např. ve výroční zprávě, zprávě o vztazích propojených osob, účetní závěrce, v obchodním rejstříku, apod.).
- Neposkytují se:
- informace, které obsahují osobní údaje fyzických osob, údaje o jejich osobních, majetkových, sociálních, zdravotních nebo společenských poměrech nebo jiné informace osobního charakteru, na jejichž utajení má nebo může mít předmětná fyzická osoba zájem. V případě Polikliniky Prosek a.s. jsou to vždy informace, které představují lékařské tajemství.
- informace, jejichž zpřístupněním by společnost porušila povinnost mlčenlivosti nebo důvěrnosti informací, k níž se smluvně zavázala svému zákazníkovi nebo obchodnímu partnerovi;
- informace o budoucích rozhodnutích, záměrech společnosti nebo názorech představitelů společnosti na řešení věcí v budoucnu;
- informace odborného charakteru, jež nemohou být poskytnuty zpřístupněním některého z dokumentů společnosti a jejichž poskytnutí by znamenalo pro společnost či její pracovníky nepřiměřenou zátěž;
- informace obsahující obchodní tajemství společnosti. O rozsahu informací, které má společnost zájem chránit jako obchodní tajemství ve smyslu § 17 a násl. obchodního zákoníku rozhoduje statutární orgán společnosti; za obchodní tajemství se považuje zejména cenová politika vůči jednotlivým zákazníkům, marže společnosti na jejích službách, údaje o jednotlivých zákaznících a obchodních partnerech společnosti, apod.
- informace, které se týkají společnosti pouze z části, ale jinak se jedná o informace obecného charakteru, které mohou být v potřebném rozsahu zjištěny jinak;
- ostatní informace, jejichž poskytnutí by bylo v rozporu s právními předpisy.
- Informace se dále žadatelům neposkytují v případech, že se zřetelně jedná o nepřiměřený postup žadatele, zejména tehdy, pokud by poskytnutí informací znamenalo pro společnost neúměrnou zátěž.
- Pokud statutární orgán odmítne poskytnutí informací, informuje o tom bez odkladu Radu Městské části. Rada Městské části může v působnosti valné hromady při dodržení právních předpisů, smluvních závazků společnosti a oprávněných zájmů společnosti rozhodnout o tom, že daná informace má být zpřístupněna; v případě společnosti Devátá energetická s.r.o. o takových věcech rozhoduje valná hromada.
V.
Rozhodování o uplatnění směrnice
- Každý žadatel, který má zato, že mu nebyly poskytnuty informace v souladu s touto směrnicí nebo se zákonem je oprávněn obrátit se na dozorčí radu společnosti prostřednictvím jejího předsedy. Dozorčí rada vyřízení jeho žádosti do 30 dnů od obdržení žádosti ověří a uloží případně statutárnímu orgánu společnosti nápravu, který věc vyřídí a odpoví žadateli ve lhůtě 15 dnů.
- Pokud by žadatel měl zato, že ani postupem podle odst. 1 výše nebyly nedostatky odstraněny, je oprávněn obrátit se na Radu Městské části, která s jeho podáním naloží podle právních předpisů o vyřizování stížností.
- O výjimkách z této směrnice ve smyslu omezení přístupu k informacím v odůvodněných případech rozhoduje Rada městské části v působnosti valné hromady; v případě společnosti Devátá energetická s.r.o. valná hromada.